• Szkoła Podstawowa

 

Kliknij obraz i zobacz prezentację 

 

 

 

Ćwiczenia rozwijające i usprawniające najważniejsze umiejętności dzieci,

do wykonania w warunkach domowych

Aby poprawić koncentrację uwagi można wykonywać szereg różnych ćwiczeń, najlepiej w formie zabawy:

$1·        ćwiczenia relaksacyjne (np. z wykorzystaniem technik zaczerpniętych z książki „Spokój i uważność żabki”, część ćwiczeń jest dostępna w serwisie YouTube), słuchanie muzyki relaksacyjnej z zamkniętymi oczami, tu można wykorzystać muzykę z dźwiękami natury: szum morza, dźwięki lasu, padający deszcz- również dostępne na YT lub w innych serwisach muzycznych np. Spotify;

$1·        wyszukiwanie różnic w obrazkach, wskazywanie brakujących elementów ( tu można skorzystać z zasobów Internetu np. serwis matzoo, pisipisu.

$1·        rzucanie i łapanie piłki tenisowej, bądź innej małej; dołączyć można komendy np.: rzucam w górę, w dół, w lewo, w prawo;

$1·        rzucanie piłką lub papierową kulką do kosza czy koła;

$1·         zabawa w lustro- dziecko siada tyłem do rodzica. Rodzic pisze na jego plecach pojedyncze litery, a uczeń odgaduje. Można też pisać krótkie wyrazy. Wskazana zamiana ról.

$1·         Pakowanie walizki. Zadaniem dziecka jest wymyślanie rzeczy, które pakujemy do walizki na daną literę. Mówimy, że jedziemy na wakacje i pakujemy do walizki rzeczy zaczynające się np. na literę „K”. Rodzic włącza się do zabawy i wymienia rzeczy na przemian z dzieckiem.

Ćwiczenia usprawniające myślenie logiczne:

$1·        rozwiązywanie zagadek, rebusów, układanie historyjek na podstawie ilustracji, Sudoku, krzyżówki, zagadki logiczne, kostka Rubika

$1·        gry logiczne, karciane, planszówki;

$1·        wyszukiwanie różnic i podobieństw, zabawy w skojarzenia np. rodzic podaje nazwę AUTOBUS i szukamy wszystkich słów, które nam się z nim kojarzą, można też zrobić kolorową mapę myśli do tego wyrazu;

$1·        quizy- dostępne w Internecie, np. polecam stronę eduelo- https://www.eduelo.pl/, Czas dzieci-https://czasdzieci.pl/quizy/.

Ćwiczenia usprawniające manualnie i ruchowo:

$1·        tutaj najlepszym ćwiczeniem jest wykonywanie samodzielnie przez dziecko wszelkich czynności samoobsługowych; sprzątanie, pomaganie w rozpakowaniu zakupów itp.;

$1·        ćwiczenia z użyciem siły- ciąganki, siłowanie się;

$1·        lepienie różnymi masami, plasteliną, masą solną, porcelanową, ciastoliną czy modeliną;

$1·        zabawy z piłką, rower, deskorolka;

$1·        zabawy z różnorakimi klockami, tworzenie makiet, konstrukcji z papieru kartonowego;

$1·        wkręcanie i wykręcanie śrubek, wbijanie gwoździków w deseczkę.

 

Ćwiczenia pamięci:

$1·        usprawniające pamięć słuchową- m.in. rozpoznawanie dźwięków i ich sekwencji, tworzenie rymów, zapamiętywanie wierszyków, rymowanek, sekwencji słów, odtwarzanie z pamięci zdań i sekwencji wydarzeń w opowiadaniu, słuchanie radia czy słuchowisk- zapamiętywanie informacji i wydarzeń, imion bohaterów;

$1·        usprawnianie pamięci wzrokowej (m.in. układanie sekwencji obrazków z pamięci, układanie obrazków lub przedmiotów wg zapamiętanego rozkładu, zapamiętywanie szczegółów obrazków i odpowiadanie na pytania, układanie kompozycji wg wzoru);

$1·        wyliczanie jak największej liczby zapamiętanych przedmiotów znajdujących się w  otoczeniu lub na obrazku, zapamiętywanie układu przedmiotów, ich wzajemnego położenia, liczby, kształtów, układanie lub rysowanie z pamięci demonstrowanych uprzednio wzorów;

$1·        zapamiętywanie zmian zachodzących w otoczeniu, zabawy typu ”co schowałam/em do woreczka?, zabawy w chowanie przedmiotów w domu i odszukiwanie ich po chwili, lub odgadywanie jaki przedmiot schowałam do szafki, a jaki do szuflady?

Ponadto, zachęcam do rozmów o wydarzeniach dnia, tworzeniu wspólnych opowiadań całościowych lub zamiennie np. każdy dołączą swoją część do treści wymyślonej przez innego „opowiadacza”. Wspólne granie w gry to świetny sposób na rozwijanie różnych umiejętności, tylko pamiętajmy, dziecko nie zawsze musi wygrywać. Poprzez przegraną nabiera odporności emocjonalnej i uczy sobie radzić z porażką i niepowodzeniem. Tworzy strategię, co zrobić, aby następnym razem wygrać?

Zachęcam też do oglądania filmów edukacyjnych, przyrodniczych i podróżniczych dostosowanych do wieku dziecka. Ważne jest, aby po filmie porozmawiać z dzieckiem o nim. Co cię zaskoczyło? Co było najbardziej fascynujące?

Świetnie sprawdzą się też filmy typu „Jak to jest zrobione?”, które nie dość, że rozwijają wiedzę ogólną dziecka, to ukazują sekwencję wydarzeń i czynności, które występują po sobie aż do efektu końcowego. Dziecko może sobie na podstawie takiego programu zaprojektować własną „linię produkcyjną”.

 

Ćwiczenia logopedyczne:

staramy się wykonywać codziennie przez ok. 10 minut. 

$11.       Propozycje ćwiczenia warg, ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia podniebienia miękkiego 

  • Cmokanie i parskanie (wprawianie warg w drganie), oblizywanie górnej i dolnej warg( na zachętę można posmarować dziecku wargi np. miodem)
  • Wymawianie na przemian "a" - "o" lub "e" - "o" przy maksymalnym oddaleniu od siebie górnej i dolnej wargi
  •   Oddalanie od siebie kącików ust, jak przy "i"
  •   Zbliżanie do siebie kącików ust (ściąganie warg) jak przy "u"
  • Masowanie warg zębami (górnymi dolnej wargi i odwrotnie)
  • Masowanie języka szczoteczką  do zębów 
  •   Płukanie gardła ciepłą wodą (to ćwiczenie pomaga uzyskać dźwięki "k" i "g")
  • Wywołanie ziewania przy nisko opuszczonej szczęce dolnej
  • Głębokie oddychanie przez usta przy zatkanym nosie

$12.      Poszerzanie kompetencji komunikacyjnych, rozwijanie słownictwa czynnego i biernego  – nauka inicjowania i utrzymywania rozmowy. Zachęcanie dziecka do rozmowy spontanicznej. 

$13.      Zachęcamy  dzieci do czytania- można czytać naprzemiennie-  głośno następnie cicho, szybko i powoli, z podziałem na sylaby.

2 kwietania 2020

Światowy Dzień Świadomości Autyzmu

 Kliknij w obraz powyżej lub w ten link i wyświetl prezentację.(plik PDF)

Powyższy film jest wprowadzeniem do tematyki autyzmu, ma na celu podnoszenie świadomości dzieci i młodzieży, budowanie zrozumienia i akceptacji w przyszłych pokoleniach.