SZKOŁA PODSTAWOWA
Wydarzenia 2024/2025
OGŁOSZENIA
ORGANIZACJA PRACY
BIBLIOTEKA
Wydarzenia 2023/2024
Wydarzenia 2022/2023
WYDARZENIA 2021 / 2022
WYDARZENIA 2020/2021
WYDARZENIA 2019/2020
WYDARZENIA 2018/2019
WYDARZENIA 2017/2018
Kliknij obraz i zobacz prezentację
Ćwiczenia rozwijające i usprawniające najważniejsze umiejętności dzieci,
do wykonania w warunkach domowych
Aby poprawić koncentrację uwagi można wykonywać szereg różnych ćwiczeń, najlepiej w formie zabawy:
$1· ćwiczenia relaksacyjne (np. z wykorzystaniem technik zaczerpniętych z książki „Spokój i uważność żabki”, część ćwiczeń jest dostępna w serwisie YouTube), słuchanie muzyki relaksacyjnej z zamkniętymi oczami, tu można wykorzystać muzykę z dźwiękami natury: szum morza, dźwięki lasu, padający deszcz- również dostępne na YT lub w innych serwisach muzycznych np. Spotify;
$1· wyszukiwanie różnic w obrazkach, wskazywanie brakujących elementów ( tu można skorzystać z zasobów Internetu np. serwis matzoo, pisipisu.
$1· rzucanie i łapanie piłki tenisowej, bądź innej małej; dołączyć można komendy np.: rzucam w górę, w dół, w lewo, w prawo;
$1· rzucanie piłką lub papierową kulką do kosza czy koła;
$1· zabawa w lustro- dziecko siada tyłem do rodzica. Rodzic pisze na jego plecach pojedyncze litery, a uczeń odgaduje. Można też pisać krótkie wyrazy. Wskazana zamiana ról.
$1· Pakowanie walizki. Zadaniem dziecka jest wymyślanie rzeczy, które pakujemy do walizki na daną literę. Mówimy, że jedziemy na wakacje i pakujemy do walizki rzeczy zaczynające się np. na literę „K”. Rodzic włącza się do zabawy i wymienia rzeczy na przemian z dzieckiem.
Ćwiczenia usprawniające myślenie logiczne:
$1· rozwiązywanie zagadek, rebusów, układanie historyjek na podstawie ilustracji, Sudoku, krzyżówki, zagadki logiczne, kostka Rubika
$1· gry logiczne, karciane, planszówki;
$1· wyszukiwanie różnic i podobieństw, zabawy w skojarzenia np. rodzic podaje nazwę AUTOBUS i szukamy wszystkich słów, które nam się z nim kojarzą, można też zrobić kolorową mapę myśli do tego wyrazu;
$1· quizy- dostępne w Internecie, np. polecam stronę eduelo- https://www.eduelo.pl/, Czas dzieci-https://czasdzieci.pl/quizy/.
Ćwiczenia usprawniające manualnie i ruchowo:
$1· tutaj najlepszym ćwiczeniem jest wykonywanie samodzielnie przez dziecko wszelkich czynności samoobsługowych; sprzątanie, pomaganie w rozpakowaniu zakupów itp.;
$1· ćwiczenia z użyciem siły- ciąganki, siłowanie się;
$1· lepienie różnymi masami, plasteliną, masą solną, porcelanową, ciastoliną czy modeliną;
$1· zabawy z piłką, rower, deskorolka;
$1· zabawy z różnorakimi klockami, tworzenie makiet, konstrukcji z papieru kartonowego;
$1· wkręcanie i wykręcanie śrubek, wbijanie gwoździków w deseczkę.
Ćwiczenia pamięci:
$1· usprawniające pamięć słuchową- m.in. rozpoznawanie dźwięków i ich sekwencji, tworzenie rymów, zapamiętywanie wierszyków, rymowanek, sekwencji słów, odtwarzanie z pamięci zdań i sekwencji wydarzeń w opowiadaniu, słuchanie radia czy słuchowisk- zapamiętywanie informacji i wydarzeń, imion bohaterów;
$1· usprawnianie pamięci wzrokowej (m.in. układanie sekwencji obrazków z pamięci, układanie obrazków lub przedmiotów wg zapamiętanego rozkładu, zapamiętywanie szczegółów obrazków i odpowiadanie na pytania, układanie kompozycji wg wzoru);
$1· wyliczanie jak największej liczby zapamiętanych przedmiotów znajdujących się w otoczeniu lub na obrazku, zapamiętywanie układu przedmiotów, ich wzajemnego położenia, liczby, kształtów, układanie lub rysowanie z pamięci demonstrowanych uprzednio wzorów;
$1· zapamiętywanie zmian zachodzących w otoczeniu, zabawy typu ”co schowałam/em do woreczka?, zabawy w chowanie przedmiotów w domu i odszukiwanie ich po chwili, lub odgadywanie jaki przedmiot schowałam do szafki, a jaki do szuflady?
Ponadto, zachęcam do rozmów o wydarzeniach dnia, tworzeniu wspólnych opowiadań całościowych lub zamiennie np. każdy dołączą swoją część do treści wymyślonej przez innego „opowiadacza”. Wspólne granie w gry to świetny sposób na rozwijanie różnych umiejętności, tylko pamiętajmy, dziecko nie zawsze musi wygrywać. Poprzez przegraną nabiera odporności emocjonalnej i uczy sobie radzić z porażką i niepowodzeniem. Tworzy strategię, co zrobić, aby następnym razem wygrać?
Zachęcam też do oglądania filmów edukacyjnych, przyrodniczych i podróżniczych dostosowanych do wieku dziecka. Ważne jest, aby po filmie porozmawiać z dzieckiem o nim. Co cię zaskoczyło? Co było najbardziej fascynujące?
Świetnie sprawdzą się też filmy typu „Jak to jest zrobione?”, które nie dość, że rozwijają wiedzę ogólną dziecka, to ukazują sekwencję wydarzeń i czynności, które występują po sobie aż do efektu końcowego. Dziecko może sobie na podstawie takiego programu zaprojektować własną „linię produkcyjną”.
Ćwiczenia logopedyczne:
staramy się wykonywać codziennie przez ok. 10 minut.
$11. Propozycje ćwiczenia warg, ćwiczenia oddechowe, ćwiczenia podniebienia miękkiego
- Cmokanie i parskanie (wprawianie warg w drganie), oblizywanie górnej i dolnej warg( na zachętę można posmarować dziecku wargi np. miodem)
- Wymawianie na przemian "a" - "o" lub "e" - "o" przy maksymalnym oddaleniu od siebie górnej i dolnej wargi
- Oddalanie od siebie kącików ust, jak przy "i"
- Zbliżanie do siebie kącików ust (ściąganie warg) jak przy "u"
- Masowanie warg zębami (górnymi dolnej wargi i odwrotnie)
- Masowanie języka szczoteczką do zębów
- Płukanie gardła ciepłą wodą (to ćwiczenie pomaga uzyskać dźwięki "k" i "g")
- Wywołanie ziewania przy nisko opuszczonej szczęce dolnej
- Głębokie oddychanie przez usta przy zatkanym nosie
$12. Poszerzanie kompetencji komunikacyjnych, rozwijanie słownictwa czynnego i biernego – nauka inicjowania i utrzymywania rozmowy. Zachęcanie dziecka do rozmowy spontanicznej.
$13. Zachęcamy dzieci do czytania- można czytać naprzemiennie- głośno następnie cicho, szybko i powoli, z podziałem na sylaby.
2 kwietania 2020
Światowy Dzień Świadomości Autyzmu
Kliknij w obraz powyżej lub w ten link i wyświetl prezentację.(plik PDF)
Powyższy film jest wprowadzeniem do tematyki autyzmu, ma na celu podnoszenie świadomości dzieci i młodzieży, budowanie zrozumienia i akceptacji w przyszłych pokoleniach.